Sök:

Sökresultat:

436 Uppsatser om Islam och samhälle - Sida 1 av 30

?Ingen vet vad islam a?r? : En diskursanalytisk studie av tva? verksamheter som erbjuder utbildning om islam i Sverige

The interest in providing a post 9/11 image of Islam to contrast the media?s frequent focus on its practitioners? alleged tendencies toward hostility and violence has in Sweden manifested itself (among other things) in an increased range of courses on Islam given by denominational Muslim organizations. In this paper I examine the construction of Islam by two Muslim organizations that offer education in Islam to non-Muslims in the context of the management?s stated goals of the education. My aim is to illustrate how discourses within these organizations are a result of the combination of local and global conditions..

Skolan, eleven ? bilden av islam : Vad Àr medvetet och vad Àr omedvetet?

Uppsatsens syfte var att genom enkÀtundersökning kombinerat med litteraturstudium kontrollera om elevers uppfattning om islam Àven bidrog till deras instÀllning om lÀromedel, religionsundervisning och samhÀllsbild. Undersökningen försökte ocksÄ se de medvetna och omedvetna faktorerna som kunde ligga till grund för elevernas tyckande.Undersökningen gjordes pÄ gymnasieelever frÄn tre olika program dÀr samtliga lÀste religionskunskap kurs 1 samt avslutat momentet islam..

Revisorns roll inom ekonomisk brottslighet: En analys av f?rv?ntningsgapet och revisorns f?rpliktelser

Ekobrott har l?nge funnits p? den kriminalpolitiska agendan och ligger h?gt upp p? samh?llets ?tg?rdslista. Revisorer ses i samh?llet som en central akt?r i att f?rebygga och bek?mpa ekonomisk brottslighet. Tidigare forskning indikerar d?remot att det f?religger ett f?rv?ntningsgap mellan revisorer och samh?llet om revisorers faktiska roll.

Avislamisering och religiös pÄverkan i det svenska samhÀllet : En studie om tio muslimers praktiserande av Islam

What impact does the Swedish society have on the practice of Islam? That is the main topic of this thesis.As a result of migration, the distinction between a specific region and a culture or religion has been mixed. Islam is not just part of the Middle East but is more and more institutionalized in the Western, and the Swedish society. Sweden, which is one on the most secular countries in the world, has developed into a country where the view on religion have been privatized. Religion can be practiced, but not in public.

Din, min eller vÄr islam? : En kritisk diskursanalys av fyra religionslÀromedel för gymnasiets framstÀllning av islam

This paper investigates the presentation of Islam in textbooks used in the study of religion in high schools. The papers focus on two main questions concerning the ways in which Islam is presented in the analysed textbooks, and how the new curriculum has influenced the portrayal of Islam in the materials. Here, the paper utilizes a method of critical discourse analysis with Faircloughs three-dimensional analysis. The paper then concludes that the presentation of Islam is negative in nature, with the content and view of Islam having been simplified and stereotyped. Often the textbooks studied frame Islam as being an aggressive and oppressive religion, especially in matters con-cerning women.

Islam i skolbokensvÀrld : Hur Islam har presenterats i lÀroboken frÄn 1962-2011

Syftet med denna uppsats Àr att se pÄ lÀroböcker frÄn 1962 och framÄt för att undersöka hur dessa harframstÀllt religionen Islam i text och i bild, samt att undersöka hur bra innehÄllet i boken stÀmmeröverens med forskningen om Islam. Vilken bild har tidigare generationer fÄtt av Islam? Vad har detstÄtt i lÀroböckerna om Islam och vad har lÀroplanerna ansett om undervisningen i framförallt Islam,men Àven om andra vÀrldsreligioner? Hur bra stÀmmer egentligen det som stÄr i lÀroböckerna medverkligheten? Dessa frÄgor har jag besvarat i min uppsats. Genom att undersöka lÀroplaner ochlÀroböcker frÄn 1962 fram till idag har jag sett en positiv förÀndring i skolans syn pÄ Islam samt attundervisningen i religion har utvecklats. Jag har Àven i min uppsats kommit fram till att lÀroböckernaÀr trovÀrdiga och att mÄnga böcker i Àmnet religion Àr forskningsbaserade och vÀrda att tro pÄ..

Islam sett ur tvÄ perspektiv : om elevers bild av islam före och efter gymnasieundervisning

Undersökningar visar att mÄnga mÀnniskor Àr negativt instÀllda till islam. Syftet med denna underökning Àr att ta reda pÄ vilken bild eleverna har av islam före respektive efter religions-undervisningen om islam, samt att se om elevernas bilder har förÀndrats.För att ta reda pÄ detta har jag i tvÄ gymnasieklasser delat ut en enkÀt, dels före och dels ef-ter undervisningen.Slutsatser som jag har kommit fram till genom min undersökning Àr att antalet elever som uppgav att de Àr positivt instÀllda till islam ökar frÄn 13 % till 17 %. I det stora hela anser jag att elevernas förestÀllningar har blivit mer positiva. DÀrmed har undervisningen i skolan bi-dragit till att minska frÀmlingsfientlighet och intolerans..

Islam bakom galler Om islam och svensk kriminalvÄrd

The essay is about islam in swedish prisons. Problems and restrictions from the view of muslim inmates, prison imams and the swedish muslim counsil..

JÀmlikhet à la Allah : en uppsats om olika perspektiv pÄ muslimsk jÀmlikhet

Denna fenomenografiska uppsats' syfte Àr att visa pÄ olika synsÀtt pÄ muslimsk jÀmlikhet. Den presenterar olika muslimers och tvÄ ickemuslimers synpunkter pÄ förhÄllandet mellan islam och jÀmlikhet. Gemensam utgÄngspunkt för muslimerna Àr att islam Àr jÀmlikt.FrÄgestÀllningarna avhandlar hur författarna argumenterar för sin syn pÄ förhÄllandet mellan islam och jÀmlikhet, vad jÀmlikhet Àr, vad de anser om slöjpÄbud och vÀsterlÀndsk feminism. Uppsatsen visar pÄ hur stor spÀnnvidden Àr hos dem som menar att islam Àr en jÀmlik religion, samt nÄgra av de argument de anvÀnder för att hÀvda sin stÄndpunkt.Min slutsats Àr att mÄnga anvÀnder korancitat, hadither och det tidiga islam som argument för sin syn pÄ islam och jÀmlikhet, men att dessa lika gÀrna kan vÀndas emot dem dÄ de Àr tvetydiga..

Islam - ett hot mot samhÀllet? : en studie av Förbundet Humanisternas bild av islam

Denna uppsats syftar till att ge en bild av förbundet Humanisternas debatt och portrÀttering av islam och muslimer. Detta med hjÀlp av utlÀndska ateister som Àven förekommit i förbundets egen tidskrift Humanisten. Mina frÄgestÀllningar Àr: Hur framstÀlls islam och muslimer av media och av förbundet Humanisterna? Vilken kritik har framförts av Humanisterna angÄende islam och muslimer? Bidrar förbundet till en ökad schablonisering av islam och muslimer? För att nÀmna kortfattat vad jag kommit fram till kan det sÀgas att Humanisterna, nÀr de skriver om islam eller muslimer, delvis Àr intoleranta i sin retorik. Den kritik som framförts mot förbundet Àr bland annat att de vill tvinga pÄ en sekulÀr livsÄskÄdning och att de tror dig ha ett slags monopol pÄ sanningen.

LÀrobokens framstÀllning av islam och muslimer : En undersökning av skolboksislam utifrÄn ett diakront perspektiv

LÀrobokens framstÀllning av islam och muslimer Àr en uppsats som syftar till att ge ettdiakront perspektiv i utvecklingen av islam i lÀroböcker samt studera hur islam framstÀlls isvenska lÀromedel. Författarna har utgÄtt frÄn fyra lÀroböcker som anvÀnds i tvÄ olikagymnasieskolor i Halmstad. Böckerna kommer frÄn olika förlag för att hÀr försöka framstÀllaom dÀr finns en generell framstÀllning av islam som anvÀnds i olika förlag. LÀroböckerna Àrskrivna bÄde före och efter 2001 för att se om det har skett en förÀndring i hur islam framstÀllsefter 11 september, detta eftersom att synen pÄ islam förÀndrades i media dÄ World TradeCenter byggnaderna föll den 11 september, vilket kan ha kommit att pÄverka lÀroböckerna.FramstÀllningen av islam stÀlls Àven hÀr i kontrast till den judiska och kristna religionenspresentation. Denna undersökning har författarna gjort utifrÄn islamologen Jonas Otterbecksmodell..

Undervisning i ett mÄngkulturellt samhÀlle : - En studie om undervisning i Islam i Religionskunskap Specialisering

Uppsatsen Àmnar att undersöka vad man bör behandla om Islam i Religionskunskap Specialisering som Àr en kurs i den nya gymnasieskolan. Den Àmnar ocksÄ att undersöka hur man bör behandla Islam i Religionskunskap Specialisering samt varför man bör vÀlja visst faktastoff om Islam i Religionskunskap Specialisering och varför man bör fokusera pÄ att anvÀnda vissa metoder framför andra. Denna undersökning Àr gjord med hjÀlp av ett litteraturstudium.Studien pekar mot att man bör anvÀnda sig av sociala medier för att undervisa om Islam i Religionskunskap Specialisering samt att det Àr av stor vikt att man individualiserar undervisningen i Religionskunskap Specialisering..

Islam, muslimer och vÀst! : en lÀroboksstudie om framstÀllningen av islam under 1980-talet och 2000-talet

This essay is about how islam is illustrated in textbooks of History in Sweden during 1980-s and first decade in 2000.  This study does not aim to give all answers about those tendencies, but it will lift up and discuss this issues.The essay has two questions to answers. They are:1-      How does textbooks from 1980-s and 2000-s illustrate Islam?2-      Do we see any tendencies of Orientalism in textbooks?The most focus in this study will be in first question, because this question is more open and need more empirical material to answer. The second question is more specific and has to do with first questions results. The first part of off essays investigation has to do with description of what textbooks writtes about Islam. After this I will compare and analyze what differences they are between textbooks from 1980-s and first decade of 2000-s.

Sjuksköterskans bedömning och dokumentation inom nutrition

The interest in providing a post 9/11 image of Islam to contrast the media?s frequent focus on its practitioners? alleged tendencies toward hostility and violence has in Sweden manifested itself (among other things) in an increased range of courses on Islam given by denominational Muslim organizations. In this paper I examine the construction of Islam by two Muslim organizations that offer education in Islam to non-Muslims in the context of the management?s stated goals of the education. My aim is to illustrate how discourses within these organizations are a result of the combination of local and global conditions..

SJ- OCH TJ-LJUDENS STAVNING : En empirisk undersökning bland andrasprÄksinlÀrare pÄ SFI- och SVA-nivÄ

This paper investigates the presentation of Islam in textbooks used in the study of religion in high schools. The papers focus on two main questions concerning the ways in which Islam is presented in the analysed textbooks, and how the new curriculum has influenced the portrayal of Islam in the materials. Here, the paper utilizes a method of critical discourse analysis with Faircloughs three-dimensional analysis. The paper then concludes that the presentation of Islam is negative in nature, with the content and view of Islam having been simplified and stereotyped. Often the textbooks studied frame Islam as being an aggressive and oppressive religion, especially in matters con-cerning women.

1 NĂ€sta sida ->